Csillagtúra

Beszámoló a 38. Csillagtúra vándorkupa versenyről

 

A "Déli szél" beszámolója

 

Az idén másodszor vágtunk neki az ötfős csapattal a Csillagtúrának, bár van köztünk sokszoros “visszatérő”, illetve két tapasztalt vitorlázó társunk első alkalommal vett részt. Tavaly óta a nyolcas egy 1.6-as kitolható karbon orrsudarat, extra felhúzót és dupla sottsort kapott, amire az alapvitorlázaton túl egy Code0 került. Már héten látjuk, hogy a Pauger féle RC44-es is benevezett így az abszolút első hely miatt legalább nem kell aggódnunk, igazából nem is aggódunk, mi a hasonló YS számú ’kollégákkal’, benne másik 2 nyolcassal (végül 1) fogunk küzdeni.

Mivel az előrejelzés a verseny nagy részére erős, viharos szelet ír, ezért telepakoljuk a hajót vitorlákkal, előző este szerelés, vantnibeállítás, betekerőrögzítés stb. Mindenki későig dolgozik pénteken, így hajó éjszakára  marad Tihanyban, rövid alvás után reggeli 6-kor az éjszaki frontra reagálva megindulunk futtatva Almádiba. Szél van bőben, így 7.45-kor kikötünk a mólóra a ‘pole pozícióba’, 2-3 hajó készülődik, a látóhatáron többen érkeznek. Napos, kb bft 3-4-es északi/északkelti szél van. Hiányzó csapattársaink érkeznek, illetve egy másik nyolcas a közeli TVSK kikötőből, üdvözöljük egymást, majd átnézem az előrejezést újra- 3 helyen is hasonló a kép- egész nap erős szél, akár 30 csomós befújásokkal, majd estétől gyengül folyamatosan, éjszaka szinte semmi, majd reggeltől ismét élénk szél a végére. HM.. fárasztó menet lesz.

Többen kiállnak a kikötő elé horgonykötéllel a kézben, mi a rajt előtt a hajó orrát szélnek fordítva pontban 9-kor leejtünk, majd az első adandó alkalommal spinakkert húzunk és elszáguldunk 1-2 szépségdíjas lúvolással a tó közepe felé. Az irány Badacsony, vagyis a cső felé, azaz dehogy, hiszen a spinakkert – 94m2- alig bírja a csapat ejteni és jómagam a borulást elkerülendő ejtegetek szépen kb Széplak felé. Eldöntjük, hogy megyünk egy darabig, hátha a hegy alól kiérve gyengül és fel tudunk élesedni a cső felé. A sebesség 9 csomó körül, gyengülésnek semmi jele,sőt a többiek a part alatt, de irányra menve küzdenek a sokkal kissebb Code0-kal is, a Dehler, aki genakkerrel kezdett szintén küzd vele.

 Leszedjük a spit, fock-kal folytatjuk vízközt a cső felé kb 7 csomós sebességgel. A spis próbálkozásunknak köszönhetően 3-4-en, köztük a másik nyolcas megcsúszott kicsit, sebaj. Csopak előtt átmegyünk keresztben az egész EGIS KUPA-n, igyekszünk senkit nem zavarva keresztezni őket, bár néhány jó ismerős versenytársunk bámul, hogy mi versenyzászlóval az achteren miért megyünk el telegázzal a bóják mellett.

 1.20 alatt a csőhöz érünk, ahol fordulás nélkül élesen át tudunk menni, odaát gyengül a szél, fock be, code0 ki, folytatjuk utunkat Badacsony felé Révfülőp felé menve az erősödő szél miatt nyílegyenesen, kicsit északra tartva. A szepezdi öböl előtt beerősödik, tol le a Code0-val, így betekerjük és fock-kal folytatjuk Badacsonyig, ahová egy Sudárral(Lucaszék) szinte együtt érkezünk. A másik nyolcas 24 perccel előbb fordul köszönhetően a spinakkeres kalandunknak az elején, illetve, hogy egyszer bevizezzük a Code0-t félig(kiakadt a fall).

       

 Badacsonyban bejelentkezünk, megfordulunk egy futtatott menetben megyünk Révfülöpig kb 6-7 csomóval futtatva, gazdagon sottolva, Ábrahámnál vad befújások, de megyünk tovább préselgetve a fock-kal, Révfülöp után annyit gyengül, hogy ki merjük tekerni a Code0-t félszélben, vagyis a sebességünket 8-8.5 csomóra növelve esünk enyhén le a deli felé, annyira rázendít, hogy ismét fockra váltunk és immár a déli parton viszonylag nagy hullámok között bereffeljük a grószt, ami jó ötletnek tűnik, hiszen  a csövet tartva kisebb dőléssel tudunk menni, néhány hajót magunk mögött hagyunk az erősödő szélben, majd megérkezünk a csőhöz, amin kreuzolva átjutunk.

       

 A fogadtatás nem baráti, majd méteres hullámok Almádi felöl HM.. erre most nincs időnk, így kreuzos futtatott menetben megindulunk Siófok felé, hiszen Badacsonyból érkezve pontban megegyezik Alsóörssel, de más szögben lehet menni a hullámokon. A fock van még mindig fenn, a grósz továbbra is a reffsoron, illetve a fock-on is engedni kell, hogy ne luvoljunk folyamatosan, így testsebességgel siklással, erősen csobogva megindulunk Siófok felé viszonylag nagy hullámok között.

 Siófok előtt 200 méterrel meglepetésünkre jön szembe a másik nyolcas, realizáljuk, hogy jelentősen csökkent a különség, igaz rajtuk egy viharfock van fenn, mi pedig a 115%-ossal érkezünk. Vesszük Siófokot, de hullámok és a szembeszél miatt Alsóörsöt és Almádi eszünkbe se jut, így Fürednek vesszük az irányt- a hullámok errefelé többet engednek a szélerősség kb 30-35 csomó, így a reffelt grósszal folytatjuk, felmerül, hogy tegyük-e fel a viharfock-ot, de a csapat elveti a nyilt víz miatt. A másik nyolcas elöttünk, a viharfock miatt kicsit élesebben. Felérünk Füredre, a szél kicsit gyengül, ezért Füred elött a fock ki, majd a reffsor ki, bejelentkezünk Füreden, majd megindulunk a másik nyolcas után kb 1km-rel lemaradva Almádi felé, ráfújások már nem tépnek akkora erővel, egyre kevesebbet kell sottolni, vagy a kocsival ráengedni. A másik nyolcas elmegy Alsóörs előtt Almádinak- most jön a duplázó tack Badacsony felé HM… döntenünk kell.

 Az előrejelzés eddig tökéletesen bejött, a nálunk lévő Garmint beállítva és  az összes szeles PRO alkalmazást nézegetve kemény gyengülést látunk éjszakára  a duplázás viszont alap, ezért rövid megbeszélés után Alsóörsről rugaszkodunk neki Badacsonynak. Azaz ezelőtt még fetregünk kicsit Alsőörs előtt kreuzolva, hiszen itt a hegy miatt sima 20’-ot tud a 4-es 5-ös szél is fordulni 2 másodperc alatt HM… akkor inkább a Szigliget- arrafelé a szél nyiltan agresszív.., a forduló után 9 csomóval megyünk alapvitorlázattal a cső felé, kérem, hogy tegyük fel a kisebbik, 7/8-os spit, hogy 10 csomó fölé menjen a sebesség, de ráfújások miatt a csapatnak nem akaródzik.

 Így is gyorsan elérünk a csőig, majd utána folyamatosan gyengül, így Code0-val folytatjuk a cső után futtatva 7-7.5 csomóval a navigációs pont felé. Örülünk, hogy 8 óra küzdelem után kicsit gyengül a szél, előrekerül a reggel óta belengetett körtepálinka is. 21.04-kor még világosban bejelentkezünk több másik hajó társaságában.

       

Az RC44-es szembe jön komoly tempóval, gyönyörködünk kicsit benne, majd megyünk Badacsony felé tovább, a szél gyengült, kb 10-12 csomó körül lehet. Eddig jó, vonalban az előrejelzéssel. Megnyugtató, hogy szép lassan elmaradnak mögöttünk a navipontnál látott hajók, teljesen besötétedik. 22.45-kor már Badacsonyban vagyunk, a szokásos jelentkezés után Code0-val folytatjuk vissza a navipont felé, ahová 0.34-kor érünk ismét.

Utána a szél az előrejelzett további gyengülés helyett erősödni kezd, így a vitorlákon állítva száguldunk a sötétben Földvár felé, enyhén esve dél felé, szembe néhány hajó jön csak, illetve alattunk látjuk az Ezüst szalag mezőnyét szép sorban visszafelé tartva. A sötétben Földvár előtt ismét fockra váltunk- ezúttal az Ezüst szalag villogó bójája mellet megyünk el teljes harci díszben, hogy a csőben manőverezni tudjunk, de az erősödő szélben biztosak vagyunk benne, hogy versenytársaink is  elérték a csatlakozást a navipontnál, így ponthátrányban vagyunk, igaz előttük.

 A szél a keletibe átérve kicsit erősödik és északiasodik, így Almádi felé élesen futtatva, folyamatos gépészkedéssel, de 6-6.5 csomós tempóval haladunk, folyamatos küzdelemben a hullámokkal. A csapatból többen aludni térnek, aki nem az is a végét járja. Hajnalodik, elég hideg van. Körte 2.0. Hajnali négykor fordulunk Almádiban, megint megyünk a cső felé, megint erősödik kb Alsóörsnél t öbben jönnek szembe, köztük a nyolcas, vidáman köszöntjük egymást, hajnalodik, kb 1 óra előnyünk van, nekik több pontjuk. Tudjuk, hogy nyomnunk kell a végéig.

       

 Földvár felé, félúton vagyunk, csere lent a kajütben, érezhetően élénkebb a pihentebb? csapat. A THE előtt jön szembe az RC egyetlen Fekete fock-kal kreuzban, a fedélzeten csak néhányan, valamiért a fekete test és vitorlák Kabir Bedi-t és a Fekete kalózt hozzák elő. A csőben vagyunk, meghalzolunk hajnali 5 óra, felmerül a Révfülöp, ekkor tudunk szerezni az Almádi- Révfülöp- Füreddel 71 pontot, vagy megyünk 65 pontért az Almádi- Földvár- Siófok-Földvár-Füredet, ha csökken a szél és a hullámok, akkor esetleg a végén Siófokról Almádi felé szintén 65 pontért, de ez értelmetlen útvonal a szembeszélben. HM… A révfülöpi megoldásnál a plusz 6 pontért 4 óra alatt meg kéne járni, ami nem reális ilyen fáradtan kb 4.5-5 órára saccoljuk, így viszont a büntetőpontok miatt nagy a kockázat.

Elindulunk Siófoknak, közben megint! beerősödik, így 6.30-kor Siófokon, 7.45-kor ismét Földváron kopogtatunk, majd felkreuzolunk Füredre. Jómagam már keverem a keresztneveket a végére, pedig sok éve ismerjük egymást. 8.59-kor a célvonal elé érkezünk a többi hajó közé, majd enyhén szélben állva várakozunk és 9.00-kor befutunk második hajóként a várakozók között. Hátranézve látjuk a másik nyolcast közeledni Alsóörs felől, sejtjük, hogy több ponttal. Gratulálunk egymásnak, hiszen tudjuk, hogy mind az ötünk erőfeszítése benne van. A Garmin szerint 280 km-t vitorláztunk légvonalban, vagyis  1.7 Kékszalagot 24 óra alatt Hm...

   A eredményhirdetésen kiderül, hogy az RC nyert- gratulálunk nekik, a második lett 389 ponttal a versenytárs nyolcas, a Pannonvoyage- nekik is!,  harmadik 388-cal az Aiolos (rajt óta nem láttuk őket), mi pedig negyedik 387 ponttal!:-) Mivel úgy gondoljuk, hogy az RC a kiváló csapata ellenére más kategória,mint a 8MOD, így az elérhető mezőnyből a 3. helyen végezve nagyon örülünk, gratulálunk mindenkinek, amikor is felolvassák a nevünket a Hajnal Kupa győzteseként, vagyis hajnal 3 óra után a legtöbb pontot gyűjtött csapat a Déli Szél! Taps – köszönet. Kijelentem a társaimnak, hogy ezen a versenyen soha több nem veszünk részt az elmúlt 24 óra után.. Tihanyba hazafelé tartva leszavazzuk a a vitorlák felhúzását, beszélgetünk, közben pedig egyes tiszta őrültek már a jövő évről beszélgetnek….  Gratulálunk minden résztvevőnek, illetve köszönjük a szervezést!  

 A Déli Szél csapata

      Szamosi Viktor | Ügyvezető Igazgató | Magyarország | Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.| Tel: +36 (26) 802-576 |Mob:+36 (30) 415-3398  |Fax: +36 (26) 802-590 | E-mail: vszamosi@ford.com