Az idén másodszor
vágtunk neki az ötfős csapattal a Csillagtúrának, bár van köztünk
sokszoros “visszatérő”, illetve két tapasztalt vitorlázó társunk első
alkalommal vett részt. Tavaly óta a nyolcas egy 1.6-as kitolható karbon
orrsudarat, extra felhúzót és dupla sottsort kapott, amire az
alapvitorlázaton túl egy Code0 került. Már héten látjuk, hogy a Pauger
féle RC44-es is benevezett így az abszolút első hely miatt legalább nem
kell aggódnunk, igazából nem is aggódunk, mi a hasonló YS számú
’kollégákkal’, benne másik 2 nyolcassal (végül 1) fogunk küzdeni.
Mivel az előrejelzés a
verseny nagy részére erős, viharos szelet ír, ezért telepakoljuk a hajót
vitorlákkal, előző este szerelés, vantnibeállítás, betekerőrögzítés stb.
Mindenki későig dolgozik pénteken, így hajó éjszakára marad
Tihanyban, rövid alvás után reggeli 6-kor az éjszaki frontra reagálva
megindulunk futtatva Almádiba. Szél van bőben, így 7.45-kor kikötünk a
mólóra a ‘pole pozícióba’, 2-3 hajó készülődik, a látóhatáron többen
érkeznek. Napos, kb bft 3-4-es északi/északkelti szél van. Hiányzó
csapattársaink érkeznek, illetve egy másik nyolcas a közeli TVSK
kikötőből, üdvözöljük egymást, majd átnézem az előrejezést újra- 3
helyen is hasonló a kép- egész nap erős szél, akár 30 csomós
befújásokkal, majd estétől gyengül folyamatosan, éjszaka szinte semmi,
majd reggeltől ismét élénk szél a végére. HM.. fárasztó menet lesz.
Többen kiállnak a
kikötő elé horgonykötéllel a kézben, mi a rajt előtt a hajó orrát
szélnek fordítva pontban 9-kor leejtünk, majd az első adandó alkalommal
spinakkert húzunk és elszáguldunk 1-2 szépségdíjas lúvolással a tó
közepe felé. Az irány Badacsony, vagyis a cső felé, azaz dehogy, hiszen
a spinakkert – 94m2- alig bírja a csapat ejteni és jómagam a borulást
elkerülendő ejtegetek szépen kb Széplak felé. Eldöntjük, hogy megyünk
egy darabig, hátha a hegy alól kiérve gyengül és fel tudunk élesedni a
cső felé. A sebesség 9 csomó körül, gyengülésnek semmi jele,sőt a
többiek a part alatt, de irányra menve küzdenek a sokkal kissebb
Code0-kal is, a Dehler, aki genakkerrel kezdett szintén küzd vele.
Leszedjük a spit,
fock-kal folytatjuk vízközt a cső felé kb 7 csomós sebességgel. A spis
próbálkozásunknak köszönhetően 3-4-en, köztük a másik nyolcas
megcsúszott kicsit, sebaj. Csopak előtt átmegyünk keresztben az egész
EGIS KUPA-n, igyekszünk senkit nem zavarva keresztezni őket, bár néhány
jó ismerős versenytársunk bámul, hogy mi versenyzászlóval az achteren
miért megyünk el telegázzal a bóják mellett.
1.20 alatt a csőhöz
érünk, ahol fordulás nélkül élesen át tudunk menni, odaát gyengül a
szél, fock be, code0 ki, folytatjuk utunkat Badacsony felé Révfülőp felé
menve az erősödő szél miatt nyílegyenesen, kicsit északra tartva. A
szepezdi öböl előtt beerősödik, tol le a Code0-val, így betekerjük és
fock-kal folytatjuk Badacsonyig, ahová egy Sudárral(Lucaszék) szinte
együtt érkezünk. A másik nyolcas 24 perccel előbb fordul köszönhetően a
spinakkeres kalandunknak az elején, illetve, hogy egyszer bevizezzük a
Code0-t félig(kiakadt a fall).
|
Badacsonyban
bejelentkezünk, megfordulunk egy futtatott menetben megyünk Révfülöpig
kb 6-7 csomóval futtatva, gazdagon sottolva, Ábrahámnál vad befújások,
de megyünk tovább préselgetve a fock-kal, Révfülöp után annyit gyengül,
hogy ki merjük tekerni a Code0-t félszélben, vagyis a sebességünket
8-8.5 csomóra növelve esünk enyhén le a deli felé, annyira rázendít,
hogy ismét fockra váltunk és immár a déli parton viszonylag nagy
hullámok között bereffeljük a grószt, ami jó ötletnek tűnik, hiszen
a csövet tartva kisebb dőléssel tudunk menni, néhány hajót magunk mögött
hagyunk az erősödő szélben, majd megérkezünk a csőhöz, amin kreuzolva
átjutunk.
|
A fogadtatás nem
baráti, majd méteres hullámok Almádi felöl HM.. erre most nincs időnk,
így kreuzos futtatott menetben megindulunk Siófok felé, hiszen
Badacsonyból érkezve pontban megegyezik Alsóörssel, de más szögben lehet
menni a hullámokon. A fock van még mindig fenn, a grósz továbbra is a
reffsoron, illetve a fock-on is engedni kell, hogy ne luvoljunk
folyamatosan, így testsebességgel siklással, erősen csobogva megindulunk
Siófok felé viszonylag nagy hullámok között.
Siófok előtt 200
méterrel meglepetésünkre jön szembe a másik nyolcas, realizáljuk, hogy
jelentősen csökkent a különség, igaz rajtuk egy viharfock van fenn, mi
pedig a 115%-ossal érkezünk. Vesszük Siófokot, de hullámok és a
szembeszél miatt Alsóörsöt és Almádi eszünkbe se jut, így Fürednek
vesszük az irányt- a hullámok errefelé többet engednek a szélerősség kb
30-35 csomó, így a reffelt grósszal folytatjuk, felmerül, hogy tegyük-e
fel a viharfock-ot, de a csapat elveti a nyilt víz miatt. A másik
nyolcas elöttünk, a viharfock miatt kicsit élesebben. Felérünk Füredre,
a szél kicsit gyengül, ezért Füred elött a fock ki, majd a reffsor ki,
bejelentkezünk Füreden, majd megindulunk a másik nyolcas után kb 1km-rel
lemaradva Almádi felé, ráfújások már nem tépnek akkora erővel, egyre
kevesebbet kell sottolni, vagy a kocsival ráengedni. A másik nyolcas
elmegy Alsóörs előtt Almádinak- most jön a duplázó tack Badacsony felé
HM… döntenünk kell.
Az előrejelzés eddig
tökéletesen bejött, a nálunk lévő Garmint beállítva és az összes szeles
PRO alkalmazást nézegetve kemény gyengülést látunk éjszakára a duplázás
viszont alap, ezért rövid megbeszélés után Alsóörsről rugaszkodunk neki
Badacsonynak. Azaz ezelőtt még fetregünk kicsit Alsőörs előtt kreuzolva,
hiszen itt a hegy miatt sima 20’-ot tud a 4-es 5-ös szél is fordulni 2
másodperc alatt HM… akkor inkább a Szigliget- arrafelé a szél nyiltan
agresszív.., a forduló után 9 csomóval megyünk alapvitorlázattal a cső
felé, kérem, hogy tegyük fel a kisebbik, 7/8-os spit, hogy 10 csomó fölé
menjen a sebesség, de ráfújások miatt a csapatnak nem akaródzik.
Így is gyorsan elérünk
a csőig, majd utána folyamatosan gyengül, így Code0-val folytatjuk a cső
után futtatva 7-7.5 csomóval a navigációs pont felé. Örülünk, hogy 8 óra
küzdelem után kicsit gyengül a szél, előrekerül a reggel óta belengetett
körtepálinka is. 21.04-kor még világosban bejelentkezünk több másik hajó
társaságában.
Az RC44-es szembe jön
komoly tempóval, gyönyörködünk kicsit benne, majd megyünk Badacsony felé
tovább, a szél gyengült, kb 10-12 csomó körül lehet. Eddig jó, vonalban
az előrejelzéssel. Megnyugtató, hogy szép lassan elmaradnak mögöttünk a
navipontnál látott hajók, teljesen besötétedik. 22.45-kor már
Badacsonyban vagyunk, a szokásos jelentkezés után Code0-val folytatjuk
vissza a navipont felé, ahová 0.34-kor érünk ismét.
Utána a szél az
előrejelzett további gyengülés helyett erősödni kezd, így a vitorlákon
állítva száguldunk a sötétben Földvár felé, enyhén esve dél felé, szembe
néhány hajó jön csak, illetve alattunk látjuk az Ezüst szalag mezőnyét
szép sorban visszafelé tartva. A sötétben Földvár előtt ismét fockra
váltunk- ezúttal az Ezüst szalag villogó bójája mellet megyünk el teljes
harci díszben, hogy a csőben manőverezni tudjunk, de az erősödő szélben
biztosak vagyunk benne, hogy versenytársaink is elérték a csatlakozást
a navipontnál, így ponthátrányban vagyunk, igaz előttük.
A szél a keletibe
átérve kicsit erősödik és északiasodik, így Almádi felé élesen futtatva,
folyamatos gépészkedéssel, de 6-6.5 csomós tempóval haladunk, folyamatos
küzdelemben a hullámokkal. A csapatból többen aludni térnek, aki nem az
is a végét járja. Hajnalodik, elég hideg van. Körte 2.0. Hajnali négykor
fordulunk Almádiban, megint megyünk a cső felé, megint erősödik kb
Alsóörsnél t öbben jönnek szembe, köztük a nyolcas, vidáman köszöntjük
egymást, hajnalodik, kb 1 óra előnyünk van, nekik több pontjuk. Tudjuk,
hogy nyomnunk kell a végéig.
|
Földvár felé, félúton
vagyunk, csere lent a kajütben, érezhetően élénkebb a pihentebb? csapat.
A THE előtt jön szembe az RC egyetlen Fekete fock-kal kreuzban, a
fedélzeten csak néhányan, valamiért a fekete test és vitorlák Kabir
Bedi-t és a Fekete kalózt hozzák elő. A csőben vagyunk, meghalzolunk
hajnali 5 óra, felmerül a Révfülöp, ekkor tudunk szerezni az Almádi-
Révfülöp- Füreddel 71 pontot, vagy megyünk 65 pontért az Almádi-
Földvár- Siófok-Földvár-Füredet, ha csökken a szél és a hullámok, akkor
esetleg a végén Siófokról Almádi felé szintén 65 pontért, de ez
értelmetlen útvonal a szembeszélben. HM… A révfülöpi megoldásnál a plusz
6 pontért 4 óra alatt meg kéne járni, ami nem reális ilyen fáradtan kb
4.5-5 órára saccoljuk, így viszont a büntetőpontok miatt nagy a
kockázat.
Elindulunk Siófoknak,
közben megint! beerősödik, így 6.30-kor Siófokon, 7.45-kor ismét
Földváron kopogtatunk, majd felkreuzolunk Füredre. Jómagam már keverem a
keresztneveket a végére, pedig sok éve ismerjük egymást. 8.59-kor a
célvonal elé érkezünk a többi hajó közé, majd enyhén szélben állva
várakozunk és 9.00-kor befutunk második hajóként a várakozók között.
Hátranézve látjuk a másik nyolcast közeledni Alsóörs felől, sejtjük,
hogy több ponttal. Gratulálunk egymásnak, hiszen tudjuk, hogy mind az
ötünk erőfeszítése benne van. A Garmin szerint 280 km-t vitorláztunk
légvonalban, vagyis 1.7 Kékszalagot 24 óra alatt Hm...
A
eredményhirdetésen kiderül, hogy az RC nyert- gratulálunk nekik, a
második lett 389 ponttal a versenytárs nyolcas, a Pannonvoyage- nekik
is!, harmadik 388-cal az Aiolos (rajt óta nem láttuk őket), mi pedig
negyedik 387 ponttal!:-) Mivel úgy gondoljuk, hogy az RC a kiváló
csapata ellenére más kategória,mint a 8MOD, így az elérhető mezőnyből a
3. helyen végezve nagyon örülünk, gratulálunk mindenkinek, amikor is
felolvassák a nevünket a Hajnal Kupa győzteseként, vagyis hajnal 3 óra
után a legtöbb pontot gyűjtött csapat a Déli Szél! Taps – köszönet.
Kijelentem a társaimnak, hogy ezen a versenyen soha több nem veszünk
részt az elmúlt 24 óra után.. Tihanyba hazafelé tartva leszavazzuk a a
vitorlák felhúzását, beszélgetünk, közben pedig egyes tiszta őrültek már
a jövő évről beszélgetnek…. Gratulálunk minden résztvevőnek,
illetve köszönjük a szervezést!
A Déli Szél csapata
Szamosi Viktor | Ügyvezető Igazgató | Magyarország | Ford Közép- és
Kelet-Európai Kft.| Tel: +36 (26) 802-576 |Mob:+36 (30) 415-3398
|Fax: +36 (26) 802-590 | E-mail:
vszamosi@ford.com
|