Csillagtúra ’13

 

idén is jól sikerült a Kékszalag felkészülésünk

 
 

A megszokott lelkesedéssel készültünk az idei Csillagtúrára. Az elmúlt versenyeken ismét sok szerelni való gyűlt össze, aminek az eredményeként péntek este már majdnem éjfélt ütött az óra, mire letettük a szerszámokat. Ez nagyon rendhagyó volt, mert nem így szoktunk nekivágni a 24 óránál is hosszabb kedvenc versenyünknek. Terveztük a Földvárra való átmenetet, mert az taktikailag nagyon jónak ígérkezett, de így nem lett belőle semmi. Kicsit bánatosan tértünk rövid pihenőre Siófokon.

Szombat reggel vidámabbak lettünk, a Balaton nem flautéval várt minket. 9,00-kor rajtoltunk fekete szalaggal Fluck Dóra halála miatt. DNY-i negyedszélben irány Révfölöp.

Kis cirkáló igazítással mentünk át a másik medencébe, ahol sikerült az É-i parton hosszú takkokkal Révfülöp felé húzni. Már Zánkát is elhagyjuk, jön szembe a Nagymágus. Ha Földvárról indultak, itt ilyen jó szél volt?, ha Badacsonyból indultak, akkor meg ennyire nem volt szelük?? Ezek izgalmas kérdések mindjárt az elején. Révfülöp előtt vettük észre, hogy a Füredről induló Tramit utolértük, akik a D-i parton próbálkoztak NY felé.

Révfülöp 12,51. Irány vissza a kis medencébe ballonozva.

Ekkor jött szembe egy Almádiból rajtoló Code 8-as, aki onnan kezdve egész nap nem tágított, húzta a mi takkjainkat és csak jött és jött, folyamatosan közelítve ránk. Meg van tehát a közel verhetetlen, nagy ellenfél. Cső után nagy hezitálás, hogyan tovább, még most korai Almádiba menni, ugyan nagy leállást jeleznek az éjszakai zivataros viharos szél előtt, de mi éreztük az erőt a DNY-iban.

Ballonnal Alsóörs 15,48, negyedszélben Siófok 16,29, ballonnal Almádi 17,35. Onnan kifele Káptalanig tart a szél, azután felszívódik. Kínlódós cirkálás a semmivel, de sikerül kivergődnünk a fűzfői flauból. A csőnél jön egy kedves kis szellő, majd sárga-, kicsivel később már piros villogóra a reachert flieggerre váltjuk. Navigációs pont 21,39, a Code 8-as már csak pár száz méterre mögöttünk, de nem hagyjuk elmenni magunk mellett, hiszen amíg előttük vagyunk több az esély, hogy meglépjünk tőlük az éj leple alatt.

Olyan égi tűzijáték kezdődik, amit csak ritkán látni, mindenfelé elképesztő villámtevékenység, ami fényt hoz a korom sötétségbe. A szél bővül, nagy vonakodva ballon fel, mondván, folyamatos villámlás mellett, vaksötétben és a beharangozott nagy vihar torkában ballonozni öröm. Majd egy órát megyünk. Persze mögöttünk a Code 8-as sem nézheti tétlenül és blistert húz, nem hagy meglógni.

Badacsony előtt 1,5 km-re felesedik, nem feszítjük tovább a húrt és ballon le, rá kb. 3 percre egy villám fényénél meglátjuk, hogy előttünk zöld a víz, arra maradt időnk, hogy a fliegert betekerjük és megkezdjük a 2. reff bekötését, amikor ránkfúj a 90 km/h-s „lehelet”.

Grósz le!!!

Gyors körültekintés, elől közelben senki, mögöttünk 30 m-re a Code 8. Normál fokkal is hempergünk, az árboc nagyon csúnyán táncol. Cirkálva csak Badacsony alá tudunk tartani, nem könnyű éjjel egy dühöngő viharban megközelíteni egy mólót és elmagyarázni, hogy mi a 8/2 Kishamis vagyunk, de sikerült. Így tudjuk Badacsonyt venni 23,42-kor. Ábrahámhegy után kicsit gyengül a vihar, grósz 2 reffel fel, és néha fliegerrel jól haladunk. Révfülöp után olyan özönvíz szakad ránk, hogy a hajó elejét se lehet látni. Ritka élmény, mindez persze útjogtalanul. Bő 15 perc után csendesedik, szerencsére csak kicsit tartottunk É-ra, navigációs ponthoz igazítunk D-re, 01,48-kor jelentkezünk.

 

Rövid félszelezés után a Balaton körüli zivatarok megzavarják a kifújt szelet, s hol D-ről, hol K-ről, hol É-ról fúj egy szempillanat alatt váltakozva. Többségében cirkálni kell. A Code 8-at a viharban teljesen elvesztettük, és vártuk a hajnali újra találkozást. Almádi előtt sajnos már előttünk vannak, azt mi 06,25-kor vesszük. Ők Földvár felé tartanak, erre mi ballonnal mint utolsó esélyt Siófokot választjuk, hátha ők onnan nem érnek időben vissza Füredre.

Siófok 07,53 után öröm, ¼ széllel indulunk a cél felé. Ez az öröm pár száz méter után a széllel együtt lelohad, szinte teljesen leálló szélben cirkálás Füred felé. Igen rosszakat húzunk. 10-kor még az apátság vonalában vonaglottunk, szinte feladva magunkban a befutás lehetőségét, amikor a barátlakások felől frissülés jött, majd leállt, viszont mielőtt ismét nagyon megijedhettünk volna, jött egy komoly ÉK-i, s 10,22-kor befutottunk.

 

Nagy kő esett le a szívünkről, mert pár éve megesett velünk, hogy a célvonal előtt 100 m-re voltunk, amikor letelt a limit idő, a zsűri 3 dudálás kíséretében bevonta a cél-lobogót. Most azokkal babrált ki a jól ismert Füred előtti rettenetes, akik Almádi-Alsóörs felől igyekeztek még befutni, nekik ugyanis a cél előtt pár méterrel nem kegyeskedett továbbfújni a 4 Bft-os ÉK-i, hanem az visszaszívódott a célvonal mögé mintegy 10 méterrel, és csak a dudaszó után kúszott tovább a vízen az ott várakozó hajókig, az őrületbe kergetvén azok legénységét.

Így idén többeknek, többek között a Tramontanának jutott az a bosszúság, hogy 25,5 óra versenyzés után pár méterrel a cél előtt a célvonal megszűnt.

A Code 8-as előttünk befutott, így azzal mentünk a díjkiosztóra, hogy megyünk nekik tapsolni. Ezek után teljes megdöbbenésünkre azzal kezdődött a díjkiosztó, abszolút I. a KISHAMIS 323 ponttal . Nagy vándorkupa, kis maradandó kupa átvéve. Összevont cirkáló I. KISHAMIS, aranyérem.

 

A „Leghosszabb – legrövidebben” különdíj a KISHAMIS-é (Díjk). Ilyen különdíjat 2006-ban már egyszer sikerült elhozni.

A „Pirkadat kupa”-t, Balatonfüred város különdíját szintén a KISHAMIS nyerte .

A díjkiosztó után derült ki, hogy a Code 8-as a viharban nem tudott felkreuzolni Badacsonyba és ott lejelentkezni, csak visszafele Révfülöpön jelentkeztek és ráadásul reggel meg, amikor Földvár felé mentek, a rév mögött semmi szél nem volt ott, így onnan visszafordultak Füredre. Így foszlott semmivé a győzelmi álmuk.

Csapatunk nagyon boldog volt, hogy a 117 éves KISHAMIS így kitett magáért, és 5 év alatt 4 indulásunkból mind a négyszer sikerült abszolút elsőként végeznünk

Minden hajóstársunknak kívánjuk, hogy kóstoljon bele ebbe a Csillagtúrás élménybe, mert minden évben igen sokat lehet tanulni a Balatonból, a szelekből, hajónk és saját magunk állóképességéből. Mi nem véletlenül tartjuk ezt a versenyt a 3 kedvencünk között számon, mert úgy gondoljuk, hogy ez egy igen hasznos felkészülés a Kékszalagra.

Köszönet illeti a VILATI-t a szervezésért, elismerés mind a rendező tagoknak a hosszú szolgálatért, mind a résztvevő versenyzőknek, akik végig vitorlázták ezt az emlékezetes CSILLAGTÚRÁT.


 

Az öt fős HAMIS csapat