Beszámoló a 37. Csillagtúra vándorkupa versenyről
Csillagtúra 2017 a Picurral
Hosszú
évek óta rajta volt a „bakancslistán” a Csillagtúra, de különböző
okokból valahogy sosem sikerült eljutni rá. Az idei versenynaptár
tervezésekor azonban már márciusban fixáltuk, hogy idén menni kell.
A „Picur”
néhány éve került a Balatonra, egy több, mint 35 éves Dehler DB1-es
hajó. Kis lépésekben, de folyamatosan fejlődött, hogy a hazai
viszonyoknak megfelelően, elsősorban gyenge és közepes szelekben nyújtsa
a maximumot. A hajót az idei szezon elején tovább tuningoltuk,
elsősorban az orrvitorlák gyors cserélhetőségére helyezve hangsúlyt,
valamint beszerzésre került egy gennaker is, mivel a régebbi spinnaker
nem igazán teljesített jól. További fejlesztés, a tavaly vett Sailracer
Datalinker (http://porthole.hu/cikk/10719-datalinker-ami-hianyzott)
műszerünket végre bekötöttük az NMEA hálózatba, így a „navigátor”
viszonylag pontosan tud tervezni egy mobillal a kezében. A fejlesztések
meghozták gyümölcsüket, az idei szezonban számos versenyen teljesített
szépen a hajó. Bíztunk benne, hogy a 2017. augusztus 5-én esedékes
Csillagtúrán is bizonyíthat.
|
A
felkészülés két fontos pilléren nyugodott: az egyik a megfelelő
mennyiségű folyadék beszerzése volt, mivel az előrejelzés a megelőző
napokban megszokott kánikulát ígérte szombatra. A másik értelemszerűen a
széltaktika és a hozzá kapcsolódó útvonalopciók tervezése volt. Számos
tippet és tanácsot kaptunk kikötői barátainktól is, akik hajójukkal a
korábbi években szinte mindig ott voltak és szép eredményeket értek el
ezen a versenyen, de sajnos idén nem tudtak eljönni.
Reggel
7-kor gyülekező, bepakolás, szerelés, majd indulás Fűzfőről Almádiba,
ahol a mólón fél 9-kor hitelesítettük a menetlevelet, majd kiálltunk az
elé kb. 40 méterre horgonyra. Ez jó választásnak bizonyult, mert a
mólóra még a 9 órás rajtkor is érkeztek hajók, állítólag több koccanás
is volt a rajt pillanatában. 8:58-kor felment a grósz, kiment a
tack-line és kézben volt a genakker-fall is, mert a kellemes
északkeleties szélben azonnal lehetett húzni. 9:00-kor horgony fel,
tolatás, megejtés, letompulás, és a hajó máris elindul jobbcsapáson.
Mivel nagyon a káptalani nádas felé megyünk, és a szög is tompa, 3-4
perc múlva halzolunk vízközép irányába. Innen végig balcsapáson tudunk
menni Földvárig, mivel a szél délkeletire tendál. Jön velünk két Nau330,
illetve egy 8M OD, utóbbi Csopak vonalában lassan lelép minket. Az
Európa 30-ak inkább az északi part alatt csorognak.
Átmegyünk a csövön, és noha a terv szerint Révfülöpre kellene mennünk, a
raumos menet miatt komolyabb veszteség nélkül ki tudunk menni Földvárra,
pontokban sincs különbség, ha útba ejtjük, jobb, ha a zsákban van.
Földvárnál halz, megyünk fel az északira, ott több szél látszik. A két
Nau továbbra is mögöttünk, de lent maradnak a délin, ez Révfülöpnél kb.
1 óra hátrányt ad nekik, mivel későn eszmélnek, és csak Szemes környékén
jönnek fel. Révfülöpnél szinte utolérjük a 8M OD-t, aki mintha
elbizonytalanodott volna, hogy bevállalja-e Badacsonyt, de ahhoz gyenge
a szél, hogy legyen esélye visszaérni a keletibe. A mi tervünk továbbra
is, hogy du. 4-5 körül újra a keletiben legyünk, hogy onnan fussunk neki
a duplázónak. Elindulunk vissza, de nagyon legyengül a szél, alig
haladunk 1-2 csomóval, tűz a nap, a csapat több tagja is beugrik „hínarazni”,
pontosabban úszni egyet a hajó mellett. Újra frissül, reacherrel
krajcolunk Tihany fele továbbra is inkább az északi oldalon. A Club
Tihany elé érve nem sok szél látszik keleten, inkább tükörvíz, túrahajók
motoroznak mindenhol. Nem túl bíztató. Korábbi „ellenfeleinket” ekkor
már teljesen szem elől veszítjük, nem sok referenciánk marad. A
kardinális jelek közt jön szembe code zeroval a Nelson Flottalízing.
Szerencsénk van, a délkeleti szél kezd visszatérni, leterülni Siófok
felől, de Füred fele még bizonytalan. Két opciónk van: krajc tovább
Siófokra, vagy bízunk a leterjedésben és akkor félszélben oda-vissza
Füred. (Alsóörsről, pláne Almádiról gyorsan lemondunk.) Végül Füred
lesz, ott vagyunk fél óra alatt.
A mólót kicsit elhibázzuk, a Szövi
keleti felénél keressük a bekiabálós csapatot, de gyorsan korrigálunk,
végigmegyünk a kőszórás mellett, és már élesedünk is vissza a cső felé.
A THE előtt újra genakkert tudunk húzni, ezúttal azonban nem megyünk le
Földvárhoz, hanem egyből igazítunk Udvari felé a nyugati oldalon. Lassan
este 9 van, várjuk a navigációs pont első villogását. Pára van a víz
fölött, félhomály, észre se vesszük a gyülekező és várakozó topfényeket.
Végre felvillan a fehér fény, látjuk, hogy még odébb van, halzolunk
kettőt, és 21:45 után el is csúszunk mellette. Szép, egyenletes szél fúj
most már jó ideje, egyértelmű, hogy Badacsonynak megyünk. Oda is érünk
nem sokkal éjfél előtt, úgy tűnik, nincs veszélyben a második duplázás
sem. Indulunk vissza, és mivel odafele Ábrahámhegy alatt picit gyengébb
volt a szél, jobban eltávolodunk a parttól, középvízre húzunk. Hajnal 1
körül beüt a krach, hirtelen eláll a szél, a hajó teljesen megáll.
Pontosabban sodródik a megmaradt döghullámzásban. A helyzet jó darabig
nem változik, látjuk, hogy messze nyugaton villámlik, nézegetjük a
meteot, ígérik, hogy ideér valami északi-északnyugati, de egyelőre semmi
nyoma. Háromnegyed 2 körül végre jön egy nagyon gyenge bríz, de kvázi a
navigációs pont irányából, alig haladunk, a VMG-nk kb. 0,5 csomó. A
navigációs műszer szerint az ETA (Estimated Time of Arrival) kb.
vasárnap dél. Nem túl bíztató ismét. Azonban az égiek ismét mellénk
szegődnek, a szél - ha nagyon lassan is - de fokozatosan északnyugatra
fordul és élénkül.
Félszélben vagyunk, kint a code zero, irányt megyünk,
de a matek szerint még mindig bőven le fogjuk késni a hajnali 3 órát,
amikor is bezár a navigációs pont. Tovább frissül a szél, már 6-7
csomóval fúj, a trimmerek figyelik a szálak összes rezdülését, a csapat
kint ül a korláton. Másodfokú viharjelzés. Hajnali 2:40 körül lehet,
most már 10-11 csomó fúj, a vitorlákba már bele kell néha engedni bőven.
Cserébe 7-8 csomóval száguldunk, szántjuk a vizet, testsebessége
maximumán a hajó. Felmegy az adrenalin mindenkiben, de tudjuk, hogy most
már meglesz. 2:47-kor utolsót villan a fehér fény, mi 2:52-kor vesszük a
jelet, a teljes hajó eksztázisban. Előttünk pár perccel a rég nem látott
8M OD is ott volt, most együtt megyünk Tihany felé, eltesszük a code-ot,
megnyugszunk, fokkal megyünk 15 csomós lökésekben. A 8-as spinakkert
húz. Bátor. Esnek is le Szemesnek, a hajó kitörik talán kétszer,
leszedik. Újra csillapodik a szél, újra Földvár előtt vagyunk, reacher
föl. Pirkad. A csapat egy része nem bírja tovább, lemennek aludni a
kabinba. A csőben és a keletiben ismét dél-délkeleti a szél, de alig 2-3
csomóval fúj. A terv szerint el kéne jutni Almádiba, de erre akkor nem
sok esély mutatkozik. Mivel a meteo szerint napfelkelte után megjön a
vasárnapra ígért egész napos erős északi, Füredet célozzuk, hogy a part
alatt tudjunk mozogni hátha mégis lesz esély Almádira.
Felérünk Füredre a nagymóló elé, reggel 6 óra van. A Hajógyár felől
lengedez kb. 2 csomó, kelet felé tükörvíz, hajók állnak Alsóörs előtt.
Ismét megy a matek, de akárhogy számolunk, az adott pillanatban úgy
tűnik, hogy a legcélravezetőbb, ha lehorgonyzunk. Elő is kerül a
horgony, már épp bedobnánk, amikor végre elkezd fújni a part felől 4-5
csomó. Horgony elrak, irány Alsóörs. Fél 7 van, megyünk a Nap felé, az
Atomerőműnél horgonyoz egy Dolfin, a Kerekedi kikötőnél jön szembe a fél
mezőny, kb. 10-12 hajó, Európa 30-ak,
Yardstick II-III hajók, újra a Nelson, vízközépen a Ganz Danubius.
7:12-kor Alsóörsnél vagyunk, tudjuk, hogy akár Almádi is beleférhetne
egy 9 óra utáni visszaérkezéssel, de végül nem merünk kockáztatni,
bemegyünk, bekiabálunk Alsóörsnél, és visszaindulunk Füredre. Negyed
9-kor már csak a fokkal csúszkálunk kb. 20 hajó társaságában a befutó
előtt a minden irányból fújó szélben, miközben visszanézve látszik, hogy
Almáditól Csopakig stabilan fúj. Elengedjük a „mi-lett-volna-ha”
gondolatot, belül érezzük, hogy ettől függetlenül jó lehet az eredmény.
Befutunk, kikötünk a Szöviben, elpakoljuk a hajót, kimegyünk enni,
lefekszünk a fűbe aludni.
Délután
1-kor eredményhirdetés a sátor alatt.
Abszolút első a Nelson Flottalízing 318 ponttal, ezúton is gratulálunk.
Abszolút második a Picur, 256 ponttal. Nagyon-nagyon örülünk :)
Abszolút harmadik a Ganz Danubius 246 ponttal, nekik is gratulálunk.
Elhozzuk még Dulin Jenő bácsi különdíját is a legfiatalabb mocónak.
Ennek is nagyon örülünk.
(Hozunk
még egy 33-as osztály aranyat, de két hajóval a mezőnyben ez nem igazán
érdem.)
Gratulálunk és tapsolunk minden résztvevőnek és díjazottnak, valamint
megköszönjük a szervezőknek.
Tanulságok: Sok cikkben és beszámolóban lehet olvasni, hogy a balatoni
túraversenyek között a Csillagtúra az egyik legnagyobb kihívás. Az első
nekifutásra elért sikeres eredményünktől függetlenül a legteljesebb
mértékben egyet kell értenünk ezzel. A garantáltan 24-órás menet, a
navigációs matek, a hajó relatív önmagára utaltsága
(összehasonlíthatóság hiánya más hajókkal a pályán) nagymértékben hozzá
tud járulni bármely hajó és csapatának fejlődéséhez, hogy a maximumot
hozzák ki.
Azt
gondolom, hogy ezen a versenyen nem 30-40, hanem legalább 100-150
hajónak kellene indulni.
A Picur
mindenesetre szinte biztos ott lesz 2018-ban is.
|
|