Csillagtúra

Jubileumi verseny



A 2005. évi Versenynaptár 33. versenye a Csillagtúra. Miért érdekes ez az adat? Többek között azért, mert 1945 után ez lesz a 25. verseny.


Mondhatja bárki, na és? Igen ám, de ezt a versenyt már 1939-ben is megrendezték; vagyis a Kékszalag után a legrégebben rendezett távverseny.

Aki egyszer is elindult és végig küzdötte ezt a 24 órás versenyt, tudja csak értékelni azt a sok érdekes, mondhatnám egyedülálló élményt, amit a Csillagtúra nyújt. Nem csak állóképességre van szükség, hanem seregnyi taktikai, számolási feladat teszi érdekessé a küzdelmet. Egyetlen verseny sincs, amelyikben azonos „slágon” vagy éppen szembe haladva kell küzdeni a helyezésekért, vagy azt kigondolni, hogy melyik ellenőrző pontnál érdemes bejelentkezni, esetleg azt kihagyni, gondolva a további bejelentkezésekre. Hogyan járunk jobban, ha kisebb távokat vitorlázunk többször, vagy kockáztatunk és nagyobb távolság bevitorlázására vállalkozunk; nem ismerte pl. a K-i – Ny-i medence aktuális szélviszonyait. Külön kiemelt érdekesség az éjszakai „tájékozódási pont” megkeresése, és megtalálása, ami plusz pontokat eredményez. Végeredményben egyedülállóan érdekes, izgalmas küzdelmet jelent a Csillagtúra szereplés. Nem titkolt célom az érdeklődés felkeltése és a versenyen való részvételre biztatás.


Éppen a jubileum késztetett arra, hogy a versenysorozat 66 éves történetének néhány érdekességét közreadjam (a háború utáni eseményekhez Kovács Gábor (Bajusz) adott értékes adatokat).

Dupla kattintással kinagyítható

Az első – és a többi háború előtti – Csillagtúrát a Magyar Atlétikai Club vitorlás szakosztálya (MAC) rendezte. A verseny kiírása nagyjából hasonló volt a jelenlegihez, viszont nem jelöltek ki éjszakai pontot és még egy érdekesség, a rajt nem reggel, hanem késő délután (18 óra) volt. Az ellenőrző állomások: Siófok, Kenese, Almádi, Alsóőrs, Füred, Tihany, Tihany Rév, Révfülöp, Fonyód, Boglár, Szenes, Földvár. Mindegyik állomást háromszor lehetett érinteni, kivéve a célba érkezés helyét, ez Siófok volt.

Az első versenyen, melyet 1939. július 8-9-én rendeztek, 6R, 30-as és 22-es cirkálók, 25-os jollék, 22-es verseny jollék indulhattak. A nevezési díj 10, illetve 6 pengő volt. 21 hajó indult. Nyert a HUNGÁRIA. Kormányos Heinrich Tibor (97 km), második ZSARNOK (22-es sch), harmadik MOHÓ (30-as sch). A nagy sikerre tekintettel elhatározták, hogy 2 évente megrendezik ezt a versenyt. Tehát a következő Csillagtúra 1941. augusztus 3-án zajlott, a kikötők közül kimaradt Boglár, Szemes és Fonyód. 22 egység versenyzett, de csak 9 ért időben célba, mert a verseny másnapján olyan sűrű köd ereszkedett a vízre, hogy sokan eltévedtek. Első volt GLÓRIA, 120 km-t teljesített, második CATALUNYA (25-ös jolle) 91 km-rel, harmadik RATOSNYA (30-as jolle).

1942-ben a Yachtszövetség a versenyt Horthy István emlékversenyként írta ki, a repülőszerencsétlenségben elhunyt emlékére, de a MAC rendezésében. A győztes kupája jelenleg is megvan, az Ember család birtokában.

1943-ban már 48 hajó indult, de az időjárás sokakat megtréfált, - szélhiány miatt - csak 6 hajó érkezett a célba. Első KING KONG (50-es cirkáló) kormányos: dr. Ember Károly, teljesítménye 113 km, második ÁLMOM (30-as sch), harmadik NOVARA (25-ös jolle).

A II. Világháború hosszú időre megszakított a küzdelmeket.

1971-ben a KISHAMIS 75 éves jubileumán az évforduló tiszteletére a Vízügyi SC egy Csillagtúrát rendezet, melyet a JOHANNA nevű Európa 30-as nyert, dr. Bánhidi Zoltán kormányzása mellett. Ezen a versenyen a 22-es cirkáló osztályban első helyezést ért el a KORMORÁN, Sulyok Béla kormányossal, Keresztes Tibor, Kovács Gábor, Tóth Kálmán legénységgel. Ez az eredmény eldöntötte a Csillagtúra további sorsát, mert a Vilati SE vitorlás szakosztálya úgy döntött, hogy a továbbiakban megrendezi ezt az egyedül álló versenyt. Szerencsére megtartották ígéretüket, mert azóta is sok áldozat árán ugyan, de rendszeresen szerepel a versenyprogramokban a csillagtúra. Mégpedig 1983-ig évente, 1984-1996 között kétévente, 1997-től újból évente küzdenek a hajók az abszolút első helyezetnek járó kupáért és osztályhelyezésekért. Megváltoztatták az eredeti kiírást. Többek között Badacsonyt is felvették az állomások közé, bevezették az „éjszakai pontot”, a versenyt nem délután, hanem reggel indítják, büntető pontokkal ugyan, de meghosszabbították a befutás idejét stb.


Néhány érdekesség az elmúlt időszakból:


Ø     A legeredményesebb hajók az ORPHEUS, 5 győzelemmel, 2000-2002 között egymás után háromszor győzött, és így végleg elnyerte a kupát (2003 óta új díjért versenyeznek). Kétszer nyert a SCUTAMIL, a SIROCCO, a KISHAMIS és a BÉKE.

Ø     A legeredményesebb kormányos Czittel Lajos és Munka László 4-4 győzelemmel, két győzelme van Sándor Ferencnek, Horváth Mihálynak és dr. Pásztó Péternek.

Ø     Átlagosan 42 hajó indult, a legtöbben 2000-ben 63 egység versenyzett (de jó lenne, ha többen is megtapasztalnák!).

Ø     Almádi és Badacsony között a legjobb menetidőt EMESE futotta 1988-ban, oda 4 óra 6 perc, vissza 3 óra 50 pert alatt, de kiváló teljesítményt ért el ezen a távon KISHAMIS 1979-ben, 5 óra 42 perccel, illetve KERECSEN 5 óra 45 perccel. 1981-ben KING KONG 6 óra 43 perc alatt ért Almádiból Badacsonyba, Badacsonyból Almádiba pedig 5 óra 32 perc alatt teljesítette a távot. Vagy más: 1978-ban Almádi-Révfülöp távot a BÉKE 4 óra 56 perc alatt tette meg, ugyanezt visszafelé 4 óra 10 perc.


Remélem, ezek az adatok és a leírás sokakat csábítani fog, hogy részt vegyen a Csillagtúrán.



Jó szelet kíván: Dulin Jenő