Csillagtúra futtatva
2012
Régóta figyeltem a Csillagtúrára indulók készülődését, stratégiai tervezését és lelkes beszámolójukat a 24 órás erőfeszítésről.
A csapattal egyeztetve, a kedvezőnek ígérkező kitartó északnyugati szélelőrejelzéstől fellelkesülve, nagy kedvvel készültünk az indulásra.
De hát hogyan is kellene ezt jól csinálni? Nézzük mi található a honlapon. Érdekes beszámolók taktikai csaták leírásai.. Megvan! Korábbi évek menetlevelei, időkkel, befutási sorrendekkel.
Beszámolók és menetlevelek összevetése után saját útvonaltervet készítettünk: Északira ez nem lesz elég jó, csak 368 pont , a referenciaként használt Orpheus 2008 évi menete jobb volt.
Lehetne-e vajon még jobbat, hol maradt ott még benne tartalék?
Elkészült a 2.0 változat ami, mint a sakkozóknál, követi az elődök játszmáit, de egy ponton másfelé fordul.
Biztosan Almádiból indulunk, ami koránkelést ígér,mivel nekünk nincs motorunk.
Negyedórával a rajt előtt némi iszapon átgázolva megérkezünk az almádi mólóhoz, ahol Gyapi (Gyapjas Balázs) első szóra merül és hatalmas hínárköteget és egy horgászzsinórt fejt le a keelről, majd a segítőkész szomszédunknak is törleszt egy keel ellenőrzéssel.
Jól tolatunk ki a rajt után és három perccel később genakkerrel csúszunk 9-11 csomós sebességgel a cső felé. A velünk rajtolók közül a Nemere II látszik a legnagyobb ellenfélnek, őt figyeljük , és örömmel konstatáljuk, hogy tudjuk tartani.
Időnként ránk csúsznak, de a frissülésekkel el-el lépünk.
A cső után élesedünk és közelít a Nemere, topgénuát húzunk, elővesszük a nyomatékérvet: keel 40 fokra ki. Újra jó a sebességünk, folyamatosan siklatva hosszúmenet középvíz felett, 4 óra alatt érkezünk Badacsonyba az első fordulóra. Közben a figyelt ellen’ ( Nemere) Révfülöpnél fordult és eltűnik.
Siklással 10-12 csomós sebességgel érünk vissza a csőhöz és egyből tovább Siófokra indulunk. A csőben még fordultuk és 300 métert igazítottunk fel( komoly veszteség), mert a déli kardinálisok vonalára leestünk. A hajózási út végétől futtatunk Siófokra, onnan futtatunk Füredre, majd, hogy ne unjuk a sok jót, futtatunk Almádiba is. 18:18
Almádiból bőségesnek látszik az idő a csillagpontig, így hezitálunk ,de végül kitartunk az eredeti tervünk mellett: 2.kör Badacsony következik. A cső után lepunnyad a szél, kicsit pihen, fújt eleget, szerinte. Így este negyed 10-re érünk a csillagponthoz, ami nagyon jó átlépési pillanat. Utána vergődünk egy kicsit az északi part alatt. Aki a „ parton” megy felettünk kicsit gyorsabb. Végül Badacsony előtt újra megrázza magát a szél és ismét jó 8 csomóval érjük el Badacsonyt, előtte nem sokkal látjuk a szembejövő Nemerét. Almádinál 1,5 órával voltak előttünk, így valószínűleg sokat kellett várniuk a csillagpontnál.
Visszafelé egy darabig nem találjuk az állítást, de végül kicsit tompul és jön a Topgénua/ keel bill. verzió. Sebesség 10-12 csomó ismét, majdnem a csőig, ahonnan még mindig egytakkos Almádi. Éjjel 2:55- kor fordulunk. Akkor most 2.1. verzió életbe lép: Irány Földvár. Genakker fel: 10-12csomó majd egy frissülésben 14-16 csomós éjszakai rohanás. Ver a víz: idefelé néhány kivilágítatlan hajót láttunk. Szél rohamosan gyengül ,genakker le, fok fel és keressük, na nem Petőfit, de a szelet. Stratégia inog, Földvár vagy? szaladjunk be Alsóörsre? az már mögöttünk és amúgy sincs mivel.
A szürkületben lassan haladunk a cső felé, az idő kopni látszik. Átegérkedünk és 4-6 csomós sebességgel lébe billentett keellel elosonunk Földvárig. A csövön visszafelé ismét az északi köszönt. Futtassunk Siófokra! Az élénkülőben ezt gyorsan letudjuk. 6:38. Futtassunk Füredre! pipa,7:33. Futtassunk Alsóőrsre! Ez megint ok. Idő: 8:05. Futtassunk Füredre Idő : 8:30.
A többi pirosszemű sporttárssal várakozunk 30 percet és átcsúszunk a vonalon. A Nemerét többször is látjuk, de fogalmunk sincs, hogy elég-e az elsőkörös többletünk. Integetünk, integetnek.
A csapat végig koncentrált, a négyfős legénység alig pihent, négyen összesen 5 órát aludtunk, azaz inkább zsibbadtunk a karbonhajó zajos, bordás belsejében.
Sikerült kihasználni a szabad tervezés és a kitartó észak-nyugati, -keleti előnyét, nem krajcoltunk szinte semmit ami nyilvánvalóan optimális volt számunkra.
Végül 407 pontot gyűjtöttünk. Ha levesszük a duplát és a többletpontokat akkor kb. 280km-t vitorláztunk 24 óra alatt ami 11,6km/órás átlagsebesség.
A NELSON Csapata